Program & evenemang | JLK – Jämtlands Läns Konstförening

Program

13 september 2020 – 17 januari 2021 • Utställning: Örjan Noring – att tala från hjärtat och däri känna glädje

År 2020 är det etthundra år sedan konstnären Örjan Noring föddes i Gärde by, Hackås. Den atmosfär av norrländskt inland och den glesa bygdens problematik som hans motiv för fram, är minst lika aktuella idag som när de målades. Konstnärens kärlek till sina motiv och de vardagliga berättelserna i bilderna väcker förhoppningsvis en positiv känsla och en smula framtidstro för livet i glesbygden även idag. Utställningen pågår till 17 januari 2021.
Plats: Jamtli
Arr. JLK i samarbete med Jamtli samt Rolf Anderzon och Kajsa Willemark med stöd från Lignells fond, Föreningen Gamla Östersund och dess fonder samt av Stiftelsen Längmanska Kulturfonden

7-28 november • Utställning: Stora Konstlotteriet 2020

Jämtlands Läns Konstförening ställer ut vinsterna i Stora Konstlotteriet 2020. Verk värda över 80 000 kr ska få nya ägare.
LUX / Norra Station, Hamngatan 11, Östersund

Söndag 29 november kl.18.00 • Videosändning: Dragning Stora Konstlotteriet 2020

Dragningen videosänds på Facebook samt här på JLKs hemsida.
Vinstlista 2020 »

1 december 2020 – 11 januari 2021 • Julkortstävlingen 25 år

I år är det 25-årsjubileum för julkortstävlingen för barn och ungdomar upp till 16 år.
• Sista dagen att skicka/lämna in julkortet är fredag 13 november.
• 1 december – 11 januari ställs julkorten ut på Jamtli
Samarr. JLK med Länstidningen och Jamtli

Fredag 4 december kl.19 • Livesänd förhandsvisning: Kajsa-Tuva Werner ”Socker i såret”

Livesändningen där konstnären Kajsa-Tuva Werner guidar oss genom sin nya utställning ”Socker i såret” på LUX. Se sändningen i efterhand:
VIDEO: Facebook »  VIDEO: Instagram »

Lördag 5 december kl.12 • Utställning: Kajsa-Tuva Werner ”Socker i såret”

Kajsa-Tuva Werners abstrakta målningar handlar om hennes inre liv. Ibland är de färgstarka, eller med mycket svärta. Ibland explosiva, eller drömmande visionära. Men alltid lika omisskännliga och omedelbara. Läs mer »
Konstposter 50×70 cm finns att hämta för medlemmar utan kostnad
LUX / Norra Station, Hamngatan 11, Östersund

Lördag 5 december kl.15.00 • Konst på Bio: ”Modigliani – Skandalöst geni” [INSTÄLLT]

Lördag 5 december kl.15.30 • Konst på Bio: ”En natt på Louvren – Leonardo Da Vinci” [INSTÄLLT]

Så här gör du som redan köpt biljetter.
För alla er som redan har köpt biljetter till någon av föreställningarna efter den 24 november – du kan göra återköp av dessa biljetter i Bio Reginas kassa innan den 24 november. Du kan också kontakta info@bioregina.se för återköp. Vill du få biljetten ersatt med presentkort så stöttar du Bio Regina när de måste hålla stängt.

Bio Regina, Prästgatan 56, Östersund
Konst på Bio arrangeras i samarbete med Folkets Bio Regina, Östersunds Konstklubb, Folkets Hus & Parker och ABF.
Mer info och biljettbokning

Onsdag 13 januari 2021 kl.18.00 • Livesänt konstnärssamtal om Örjan Noring

Konstnärerna Odd Larsson och Karl-Otto Myrstad samt Kajsa Willemark, Rolf Anderzon och Christina Wistman samtalar om Örjan Norings konstnärskap. Länk till livesändning kommer att finnas här samt på vår Facebook-sida.
Observera att max 30 personer f.n. kan närvara på plats i Rentzhogsalen Jamtli, hämta biljetter i receptionen.

Programmet uppdateras löpande. Med reservation för ändringar.

Se även Jamtlis kalendarium