Program & evenemang | JLK – Jämtlands Läns Konstförening

Onsdag 13 januari 2021 kl.18.00 • Livesänt konstnärssamtal om Örjan Noring

Odd Larsson, Kajsa Willemark, Rolf Anderzon och Christina Wistman samtalar om Örjan Norings konstnärskap.
Se sändningen i efterhand »
Arr. i samarbete med Jamtli, Rolf Anderzon och Kajsa Willemark med stöd från Region Jämtland Härjedalen

30 januari – 29 april 2021 • Utställning LUX: Örjan Noring

Den stora utställningen på Jamtli 2020 följs nu av en utställning även på LUX. Ett 30-tal konstverk, utvalda av Rolf Anderzon och Kajsa Willemark, går för första gången att förvärva. Även den omfattande boken om Örjan Norings konstnärskap finns att köpa i galleriet.
Konstposter 50×70 cm finns att hämta för medlemmar utan kostnad
LUX / Norra Station, Hamngatan 11, Östersund

Konstsupén som brukar hållas i mars varje år flyttas preliminärt till hösten 2021

Söndag 21 mars 2021 • Föreläsning av Linda Petersson Ödbring ”Konstprojektet om dold kvinnohistoria i Jämtland Härjedalen” (digitalt)

Sveriges Konstföreningar Jämtland Härjedalen håller distriktsstämma och bjuder in till föreläsning av Linda Petersson Ödbring. Distriksstämman börjar kl.13.00 och pågår ca 20-30 minuter, därefter börjar föreläsningen.
Anslut genom att gå till denna länk: https://bit.ly/3eT7pz7
1. Välj ”Fortsätt i denna webbläsare” om du inte har Microsoft Teams på din dator
2. Välj om du vill tillåta att kamera och mikrofon får användas (frivilligt)
3. Ange ditt namn och klicka på ”Anslut”

25 mars & 21 april 2021 • Filosofiska samtal om konst

Adam Wallenberg och Kalle Brolin introducerar tre videokonstverk och ger förslag på olika sätt att både tänka och samtala om dem. Digitalt via Zoom 25 mars och 21 april kl.10.00-12.30. Kostnadsfritt.
Mer information och anmälan »
Arr. Sveriges Konstföreningar

Söndag 25 april 2021 • Årsmöte Per Capsulam

Handlingar skickas med e-post 18 april. I samband med årsmötet delas stipendium ut ur Karin Engelfeldts minnesfond. Kallelse »

Söndag 25 april 2021 • Extra konstlotteri

Konstverk till ett värde av över 10.000 kr lottas ut till JLKs medlemmar.
Dragning i Stora konstlotteriet med verk till ett värde av 100.000 kr som vanligt i slutet av året.
Vinstlista »

8 maj – 21 maj 2021 • Utställning LUX: Åredalens Folkhögskola ”Distans”

Eleverna vid Konstskolan på Åredalens Folkhögskola har i år sin slututställning på LUX. Konst Årskurs 2 / 2021 – Jonathan Augustsson, Lina Hallgren, Henrik Löfgren, David Nilsson, Moa Söderin, Lina Thorell, Charlotte Ullberg, Elisabeth Öhman, Frida Ölund. Läs mer »
Konstposter 50×70 cm finns att hämta för medlemmar utan kostnad
LUX / Norra Station, Hamngatan 11, Östersund

Flera datum april och maj • Konst på Bio i egen biosalong

Passa på att boka en egen biosalong (6-8 personer) och se någon av nedanstående konstfilmer på Folkets Bio Regina, Östersund. Biljetterna kostar 150 kr/person.

THE MAN WHO SOLD HIS SKIN Premiär 23 april
Oscarsnominerad – Best International Film
En av världens största konstnärer erbjuder Sam Ali, en syrisk flykting, ett visum i utbyte mot att han får använda hans rygg som canvas. Snart förvandlas Sam Ali till ett levande konstverk.

TOVE Premiär 7 maj
Succéfilmen om Tove Jansson som haft över 150 000 biobesök i Finland. Tove är även Finlands Oscarsbidrag. Tove skildrar en unik kvinnas intensiva sökande efter lust och frihet, och tillblivelsen av ett av världens mest älskade konstnärskap.

Läs mer om hur du bokar och se lediga datum:

17 juli – 26 september 2021 • Utställning: Dolda Gudinnor

Vernissage 17 juli kl 12-17
En utställning med Tobi Andersson Fägerskiöld, Anna Edsjö, Corinne Eriksson, Madeleine Hatz, Sander Neant Falk, Linda Petersson Ödbring, Ulrika Sparre, Camilla Wolgers och Charlotte Åberg.

I Händelsehorisontens stora hall och i Gåxsjö kyrka kommer konstnärerna tillsammans med intendent Gert Andersson att installera skulptur, måleri, fotografi och film. Performance och musik kommer även att framföras under vernissagen. Teman som tas upp i verken rör sig kring häxor, animism, dold kvinnohistoria, mariakulten, meditation och ickevåld och om att komma ut som ung lesbisk kvinna.

Utställningen handlar om gudinnors återkomst, efter ett tusenårigt förtryck där de varit dolda i de monoteistiska religionerna och i hela samhället. Vi har kommit till en plats där det inte längre är möjligt att återvända till de gamla formerna som bygger på ett hierarkiskt tänkande, orättvisor och utsugning av resurser. De dolda gudinnorna som framträder, bildar en allegori över ett nytt sätt att leva och väcker frågor om vilken civilisation vi vill skapa.

Plats: Konsthallen Händelsehorisonten, Raftsjöhöjden 110, Hammerdal
samt Gåxsjö Kyrka, Gåxsjö 310, Hammerdal

Programmet uppdateras löpande. Med reservation för ändringar.

Se även Jamtlis kalendarium