Program & evenemang | JLK – Jämtlands Läns Konstförening

Evenemangskalender för Jämtlands Läns Konstförening. Se även:

Pågående – 1 september 2024 – Porträttutställning ”Blickar”
Utställningen ”Blickar” med porträtt hämtade ur konstsamlingen i samarbete med Jamtli. Ingår i ordinarie entré. Läs mer ›
Finissage söndag 1 september.
Plats: Jamtli
Utställningen Blickar i samarbete med Jamtli med stöd från Lignells fonder, Gamla Östersund, Sparbanksstiftelsen Jämtlands län, Häradsskrivare E Livéns stiftelse, Östersunds kommun, Region Jämtland Härjedalen. Boken Konstpaus producerad med stöd från Lignells fonder, Gamla Östersund samt Häradsskrivare E Livéns stiftelse, Östersunds kommun.

5 april – 7 juni – LUX: The Jamtli Chronicles
Fotoutställning av Johan Bergmark, Kristian Pohl och Eirik Vandvik Johnsen. I ett försök att visa människans rovdrift på naturen har tre fotografer valt det vackraste av alla landskap. Jämtland. Läs mer ›
• Utställningen öppnar fredag 5 april kl.17-20. Öppet för alla.
• Fotograferna finns även på plats lördag 6 april kl.11-17. Öppet för alla.
• Ett begränsat antal konstposters finns att hämta gratis för medlemmar.
Plats: LUX, Hamngatan 11 (Norra Station), Östersund
LUX drivs av Jämtlands Läns Konstförening med stöd från Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun

Söndag 21 april kl.13.00 – Årsmöte och dragning Lilla Konstlotteriet
Årsmöte med efterföljande stipendieutdelning, konstföredrag av Anna Erlandsson, dragning Lilla Konstlotteriet, närvarolotteri, fika. Mer information ›
Plats: Rentzhogsalen, Jamtli.

Lördag 27 april kl.15.00 – Konstföreläsning av Maria Bernholm ”Ögonblick”
Maria berättar om sitt konstnärskap med utgångspunkt från ett verk hon deltar med i utställningen Blickar samt om nya verk. Maria Bernholm bor och verkar som konstnär i Stockholm men är uppvuxen på Frösön. Hon debuterade tidigt som konstnär i Jämtland. Maria har fått flera stipendier bl.a. Jämtlands läns kulturstipendium, Jenny Linds stipendium från Konstakademien, Konstnärsnämndens arbetsstipendium och Karin Edelfelts från JLK. Maria har gått på Valands konsthögskola och hennes främsta uttryckssätt är teckning och målning. Läs mer ›
Plats: Rentzhogsalen, Jamtli
Pris: Ingår i ordinarie entré, alla är välkomna
Arrangeras av JLK samarbete med Jamtli med stöd från Lignells fonder, Gamla Östersund, Sparbanksstiftelsen Jämtlands län, Häradsskrivare E Livéns stiftelse.

15 juni – 20 juli – LUX: Vikgubbar – 55 karaktärer av 219 tecknare
Under två års tid brevväxlade 219 yrkesverksamma tecknare, konstnärer och illustratörer och gjorde vikgubbar tillsammans. Resultatet är ett unikt dokument över svensk bildkonst idag, med bilder av Joakim Pirinen, Jan Lööf, Eva Lindström, Maria Nilsson Thore, Olof Landström, Gunna Grähs, Stina Wirsén, Owe Gustafson, Lasse Åberg, Sara Lundberg, Eva Eriksson, Ellen Ekman, Sven Nordqvist och många fler. Vikgubbar är ett ideellt projekt av illustratören och bilderboksskaparen Marcus-Gunnar Pettersson. Läs mer ›
Vernissage lördag 15 juni kl 17, Marcus Gunnar finns på plats och berättar om vad som ligger bakom hans idé, hur den utvecklade sig och hur man egentligen organiserar en nationell teckningslek per post.
Plats: LUX, Hamngatan 11 (Norra Station), Östersund

24 juli – 31 augusti – LUX: August Nilsson ”Rotvälta”
Naturen är spänning och trygghet på samma gång. Som godnattsagor, fast utan slut. Den är läkande, meditativ och bra på att tysta inre kaos och yttre sorl, men dock övermäktig.

Söndag 1 september kl.13.00 – Finissage: Blickar
Finissage för utställningen Blickar med bl.a. konstföreläsning av Anna Christensen.
Plats: Rentzhogsalen, Jamtli
Pris: Ingår i ordinarie entré, alla är välkomna

Söndag 24 november kl.13.00 – Höstmöte och dragning Stora Konstlotteriet
Konstföredrag, Stora Konstlotteriet, närvarolotteri, fika. Plats: Rentxhogsalen, Jamtli. Mer information kommer.

Programmet uppdateras löpande. Med reservation för ändringar.

Fler konst- och kulturevenemang: