Program & evenemang | JLK – Jämtlands Läns Konstförening

8 februari – 16 maj • Utställning: Göran Strand ”Ljusår”

I utställningen Ljusår får du uppleva många kända och kanske en del okända ljus och ljusfenomen som förekommer på vårt himlavalv. Läs mer »
• Fotoposter i format 50×70 cm finns att hämta utan kostnad.
LUX / Norra Station, Hamngatan 11, Östersund

Lördag 29 februari kl.15.00 • Konst på Bio: Frida Kahlo – Viva La Vida

Frida Kahlo omskrivs av Tate Modern som en av de viktigaste konstnärerna under 1900-talet. Arrangeras i samarbete med Folkets Bio Regina, Östersunds Konstklubb, Folkets Hus och Parker och ABF.

Onsdag 11 mars kl.17.30 • Konstsupé på Torsta

Den årliga konstsupén med föreläsning kommer detta år att äga rum på Torsta i Ås, som har en fin konstsamling. Tidigare rektorn och konst och kulturkännaren Hans-Erik Brännström kommer att visa och berätta om konst och möbler på Torsta.
Mer info och anmälan

Söndag 15 mars kl.16.00 • Informationsträff för kulturvolontärer

Är du konstintresserad och vill ingå i ett kulturellt sammanhang? Välkommen på informationskväll där JLK bjuder på snittar och dryck samt berättar om verksamheten och vilka volontärsuppgifter som finns. Plats: LUX, Hamngatan 11, Östersund

Lördag 21 mars kl.14.30 • Konst på Bio: Frida Kahlo – Viva La Vida

Lördag 21 mars kl.15.00 • Konst på Bio: Radikalslöjdaren

Anders Jakobsen arbetar i gränslandet mellan design, konst och slöjd och räknas som en av Sveriges mest intressanta formgivare. Arrangeras i samarbete med Folkets Bio Regina, Östersunds Konstklubb, Folkets Hus och Parker och ABF.

28 mars – 25 april • Utställning: Sara Lundberg ”Fågeln i mig flyger vart den vill”

FRAMFLYTTAT – Prel. hösten 2020, ny utställningsperiod meddelas senare

Söndag 19 april kl.13-16 • Årsmöte

INSTÄLLT – Styrelsen beslutade 2020-04-01 att ställa in aviserat årsmöte, 2020-04-19, med anledning av rådande läge. Årsmöte och stipendieutdelning kommer att hållas vid senare tillfälle och ny kallelse kommer.

2 maj – 16 maj • Åredalens Folkhögskola elevutställning

INSTÄLLT

Lördag 16 maj kl.15.00 • Konst på Bio: Salvador Dalí – Jakten efter odödlighet

FRAMFLYTTAT – Visas prel. hösten 2020
Filmen om Tintoretto som skulle visats 16 maj finns att se på SVT Play »

23 maj – 18 juli • Utställning: Ewa Carlsson, Kristina Wrang, Kersti Grönlund ”En i sänder utan brådska”

Konstutställning med måleri, grafik, lera, bivax och blandtekniker.
Konstposter 50×70 cm finns att hämta för medlemmar utan kostnad
Observera att det inte är någon förhandsvisning eller vernissage pga. Covid-19.
LUX / Norra Station, Hamngatan 11, Östersund

18 juni • Nationalmuseums nya utställning öppnar
Sverige och Europa 1700-tal. Den nya utställningen handlar om relationerna mellan Sverige och Europa under 1700-talet inom bildkonst och konsthantverk. Den tar dig med genom ett århundrade präglat av krig och svåra umbäranden, men också av framtidsoptimism, nyttotänkande och tron på vetenskap där konsten hänge nära samman med politik och diplomati. Ca 180 verk från Nationalmuseums samling av svensk och fransk 1700-talskonst visas.
Plats: Nationalmusuem Jamtli

8 juli – 13 september • Utställning: Örjan Noring – modig kolorist och insiktsfull glesbygdsskildrare

Förbeställ boken till specialpris »

År 2020 är det etthundra år sedan konstnären Örjan Noring föddes i Gärde by, Hackås. Den atmosfär av norrländskt inland och den glesa bygdens problematik som hans motiv för fram, är minst lika aktuella idag som när de målades. Konstnärens kärlek till sina motiv och de vardagliga berättelserna i bilderna väcker förhoppningsvis en positiv känsla och en smula framtidstro för livet i glesbygden även idag. Plats: Jamtli
Arr. JLK i samarbete med Jamtli samt Rolf Anderzon och Kajsa Willemark med stöd från Lignells fond

Programmet uppdateras löpande. Med reservation för ändringar.

Se även Jamtlis kalendarium