Program & evenemang | JLK – Jämtlands Läns Konstförening

Pågående – 1 september 2024 – Porträttutställning ”Blickar”
Utställningen ”Blickar” med porträtt hämtade ur konstsamlingen i samarbete med Jamtli. Ingår i ordinarie entré. Läs mer ›
Finissage söndag 1 september.
Plats: Jamtli
Utställningen Blickar i samarbete med Jamtli med stöd från Lignells fonder, Gamla Östersund, Sparbanksstiftelsen Jämtlands län, Häradsskrivare E Livéns stiftelse, Östersunds kommun, Region Jämtland Härjedalen. Boken Konstpaus producerad med stöd från Lignells fonder, Gamla Östersund samt Häradsskrivare E Livéns stiftelse, Östersunds kommun.

T.o.m. 27 januari – LUX: Miriam Parkmans Palett
Välkommen till textilkonstnären och vävaren Miriam Parkmans bildvärld, där färgen är central och det pågående livet skildras i oväntade möten mellan traditionella tekniker och egna uttryck. Läs mer ›
• Fredag 24/11: Artist Talk och förhandsvisning kl. 19-21
• Lördag 25/11: Vernissage kl. 12-16
• Söndag 26/11: Workshop i ryateknik kl. 13-16 (Fullbokad)
Plats: LUX, Hamngatan 11 (Norra Station), Östersund
LUX drivs av Jämtlands Läns Konstförening med stöd från Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun

Onsdag 31 januari kl.18.30 – Guidad visning för medlemmar: Såsom i en spegel
Christina Wistman guidar och berättar om porträttkonst under fem sekel för JLKs medlemmar. Max 25 personer.
OBS! Anmälan till 063-15 01 78
Plats: Nationalmuseum Jamtli
Pris: Ordinarie entré
Läs mer om utställningen ›

3 februari – 23 mars – LUX: Lotta Sjöberg
Lotta Sjöberg, Järfälla, är tecknare och textilkonstnär. Med svart humor och ordlekar tar hon sig an teman som psykisk ohälsa, kvinnliga kroppsideal, politik, nyheter, liv och död. Människans relation och kärlek till skogen är ett annat tema. Broderandet blir ett tålmodigt och omsorgsfullt tecknande, ett rum för långsamma tankar i en rusande samtid. Läs mer ›
• Vernissage lördag 3 februari kl.18-21
• Konstposter finns att hämta utan kostnad för medlemmar
Plats: LUX, Hamngatan 11 (Norra Station), Östersund

Söndag 25 februari kl.14.30 – Premiärvisning: Carl Johan De Geer
JLK möter Carl Johan De Geer i ett filmat samtal om hans konstnärskap och verket ”En alldeles särskild dag”, som ingår i den pågående utställningen ”Blickar” på Jamtli. Läs mer ›
Premiärvisning söndag 25 februari kl. 14.30-15.10
Rentzhogsalen Jamtli. Ingår i ordinarie entré.
Filmen är producerad av Kurt Skoog, berättare Eva Herdin, texter Görel Åsbo-Stephansson. Arrangeras av JLK i samarbete med Jamtli med stöd från Lignells fonder, Gamla Östersund, Sparbanksstiftelsen Jämtlands län, Häradsskrivare E Livéns stiftelse.

Onsdag 13 mars kl.18.30 – Guidad visning för medlemmar: Såsom i en spegel
För garanterad plats – anmäl dig till 063-15 01 78 eller konstforeningen@jamtli.com
Plats: Nationalmuseum Jamtli
Pris: Ordinarie entré
Läs mer om utställningen ›

Lördag 16 mars kl.14.00 – Konstföreläsning: ”Konstpedagogik – ett sätt att vara i världen”
Föreläsning av Max Green Ekelin som är konstpedagog på Jamtli. Hans föreläsning har rubriken ”Konstpedagogik-ett sätt att vara i världen”.
Plats: Clarion Hotel Grand, Östersund (lokal: Lövön)
Gratis, ingen föranmälan krävs
Arrangeras av Sveriges Konstföreningar Jämtland-Härjedalen där JLK är medlem.

Lördag 16 mars kl.15.00 – Konst på Bio: Anselm
Anselm Kiefer är en av vår tids största konstnärer. Han är ständigt omdiskuterad för sin hantering av hemlandet Tysklands mörka historia genom konsten. Filmen är ett uttrycksfullt och konstnärligt dyk ner i Anselms konst som rör sig obehindrat mellan nutid och dåtid, mellan måleri och skulptur, och ger en helt unik filmisk upplevelse.
Läs mer och köp biljett ›
Medlemspris 130 kr (ord.pris 150 kr)
Plats: Bio Regina, Prästgatan 56, Östersund
Arrangeras i samarbete mellan Folkets Bio Regina, Östersunds Konstklubb och JLK.

Söndag 24 mars kl.14.30 – Filmvisning: Tavlan på väggen
En film om konstens förmåga att överleva både tid och gränser. Nils Dardel är en av 1900-talets mest hyllade svenska konstnärer, känd för målningar som Den döende dandyn. Men det är genom helt andra verk som han blev folklig; hans porträtt på människor från Mexiko och Guatemala spreds på 1950-talet i massupplagor och blev många svenskars första möte med Dardels måleri. Kurt Skoog medverkar och berättar om bakgrunden och arbetet med filmen.
Efter filmen, som är 52 minuter, tittar vi på Dardels porträttmålning i utställningen ”Blickar”.
Plats: Rentzhogsalen, Jamtli
Pris: Ordinarie entré, alla är välkomna

Lördag 13 april kl.15.00 – Konst på Bio: Jeff Koons
Följ med på en fascinerande resa in i huvudet på en av vår tids mest hyllade och kontroversiella konstnärer. Jeff Koons: Ett personligt porträtt fördjupar personen, konstnären och varumärket Koons. Filmen tar oss med på en spännande tripp från York i Pennsylvania, för att undersöka konstnärens rötter och vardag, till New York City för att besöka hans ateljéer – och vidare till Europa, för att följa Jeff Koons under hans utställningsturné 2021.
Läs mer och köp biljett ›
Medlemspris 130 kr (ord.pris 150 kr)
Plats: Bio Regina, Prästgatan 56, Östersund

Söndag 21 april kl.13.00 – Årsmöte och dragning Lilla Konstlotteriet
Årsmöte med efterföljande stipendieutdelning, konstföredrag av Anna Erlandsson, dragning Lilla Konstlotteriet, närvarolotteri, fika. Mer information ›
Plats: Rentzhogsalen, Jamtli.

Lördag 27 april kl.15.00 – Konstföreläsning av Maria Bernholm
Maria berättar om sitt konstnärskap med utgångspunkt från ett verk hon deltar med i utställningen Blickar samt om nya verk. Maria Bernholm bor och verkar som konstnär i Stockholm men är uppvuxen på Frösön. Hon debuterade tidigt som konstnär i Jämtland. Maria har fått flera stipendier bl.a. Jämtlands läns kulturstipendium, Jenny Linds stipendium från Konstakademien, Konstnärsnämndens arbetsstipendium och Karin Edelfelts från JLK. Maria har gått på Valands konsthögskola och hennes främsta uttryckssätt är teckning och målning.
Pris: Ingår i ordinarie entré, alla är välkomna
Arrangeras av JLK samarbete med Jamtli med stöd från Lignells fonder, Gamla Östersund, Sparbanksstiftelsen Jämtlands län, Häradsskrivare E Livéns stiftelse.

Söndag 1 september kl.13.00 – Finissage: Blickar
Finissage för utställningen Blickar med bl.a. konstföreläsning.
Pris: Ingår i ordinarie entré, alla är välkomna

November – Höstmöte och dragning Stora Konstlotteriet
Konstföredrag, Stora Konstlotteriet, närvarolotteri, fika. Mer information kommer.

Programmet uppdateras löpande. Med reservation för ändringar.

Se även Jamtlis kalendarium