Vernissage 28 maj: ”Laura, Greta, Kerstin, Agneta – konst genom fyra generationer”

Söndag 28 maj kl 13.00, Jamtli
Konstnären Agneta Bränngård Lind närvarar. Musikunderhållning. Jamtli Kafé serverar Mors dag-fika. Alla barn (t.o.m. 18 år) får denna dag ta med sin mamma till Jamtli – gratis!

”Laura, Greta, Kerstin, Agneta – konst genom fyra generationer”
En utställning med verk av fyra generationer konstnärer i rak nedstigande led – mödrar och döttrar med kreativiteten gemensamt.

Laura Sjunnesson (1860-1940) broderade uttrycksfulla scener från ett småstadsliv vid förra sekelskiftet. Lauras dotter Greta S. Sandberg (1886-1976) knypplade skira spetsbilder i små format, ofta med bibliska motiv

Gretas dotter Kerstin Bränngård blev också konstnär. Under fyrtio år var Kerstin verksam i Jämtland och familjen har fortfarande kvar hemmet i Storholmsjö. Kerstin Bränngård firar i år sin 100-års dag. Under sin långa karriär har hon arbetat i många olika tekniker och utfört flera offentliga verk i Jämtland. Kerstins dotter, den fjärde generationen, är Agneta Bränngård Lind. Agneta arbetar med bildvävar och installationer. Altarväven i Föllinge kyrka är formgiven av Kerstin och vävd av Agneta.

Utställningen presenteras av Jämtlands läns konstförening i samarbete med Jamtli och Agneta Bränngård Lind och visas på Jamtli från den 28 maj till den 8 oktober 2017.